Щороку в Україні з освітнього процесу через стан здоровʼя випадають 15 тисяч дітей від трьох до вісімнадцяти років, які опиняються в лікарнях. Тридцять років держава не помічала, що грубо порушувалося конституційне право на освіту дітей, які перебували на тривалому лікуванні. Ані Міністерство освіти, ані Міністерство охорони здоров’я не вели статистики та не актуалізовували проблему. До останнього часу освітою маленьких пацієнтів лікарень мали займатися школи, що розташовані неподалік лікарень. На практиці вчителі доходили до менш як 4% дітей.
“До “Маленького серця з мистецтвом” жодній громадській організації не вдавалося перевести свій проєкт на державний рівень, бо це був перший приклад масштабного системного проєкту, що реалізовує державну політику у сфері освіти, – каже Віктор Сальков, колишній керівник експертної групи з питань позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України, а тепер заступник директора ДУ “Школа Супергероїв”, – Більшість громадських організацій зазвичай реалізовують локальні проєкти і на жаль не всі мають бачення кінцевого результату. “Школа Супергероїв” перетворилася на державну установу, завдяки суспільному тиску. І за це треба подякувати громадянському суспільству і зокрема проєкту “Право на освіту” каналу “1+1”, бо це був потужний тиск на владу і політиків. Також треба відзначити толерантність та інтелектуальність співпраці “Маленького серця з мистецтвом” з Міністерством освіти. Це був тривалий, але плідний діалог без звинувачень, маніпуляцій і погроз, до яких іноді вдаються деякі громадські діячі. В певний момент до цієї ініціативи долучився Офіс Першої Леді і до медійного впливу додався ще й політичний.
Для того, щоб “Школа Супергероїв” стала державною установою і могла стабільно надавати освітні послуги відбулася колосальна робота громадянського суспільства і держслужбовців, були внесені зміни в “Закон про освіту” та “Закон про державний бюджет”.
Для створення франшизи “Школи Супергероїв” волонтери з організації “Маленьке серце з мистецтвом” залучили кілька десятків експертів з різних сфер, щоб фахово проаналізувати та деталізовано описати проєкт. Саме під час тієї роботи проєкт змінив робочу назву зі “Школа в лікарні” на “Школа Супергероїв”, бо лікарня і школа є не тими місцями, куди бажають потрапити діти. Написання та обговорення франшизи тривало майже два роки і за той час були створені: Frаnch Book Школи Супергероїв (зі всіма інструкціями з відбору та підготовки вчителів, роботи з волонтерами та соціально відповідальним бізнесом, по забезпеченню шкіл матеріально-технічною базою, стандартами та методикою викладання), Brand Book Школи Супергероїв, дизайн-проект та поетапний project-план по створенню шкіл у лікарнях.
“Бізнес-консультант Наталія Кантемірова до роботи з нами допомагала створити франшизи багатьом бізнесам. І коли ми коли почали шукати експерта, який би міг глибоко зануритися, побачити нашу специфіку та допомогти нам – вона погодилася. Це був непростий шлях, – розповідає Євгенія Смірнова, – Рік ми писали, у нас були сесії, фасилітації. Ми зробили ребрендинг зі “Школи в лікарні” на “Школу Супергероїв”, на тому етапі в нас було залучено близько десятка фахівців з різних сфер. Це були юристи, економісти – ми прораховували всі найдрібніші деталі проєкту. Разом із тим було розроблено курс для вчителів “Як навчати Супергероїв”, він і зараз є обовʼязковим при працевлаштуванні в освітні центри. Ми були одними з перших, хто почав з педагогами говорити про втрату і працювати з тими психотравмами. Це дуже непростий і болючий момент, у лікарнях діти вмирають і це важкий емоційний момент для вчителів і вихователів. І вже в статусі державної установи “Школа Супергероїв” продовжуватиме удосконалювати свої практики завдяки власному і кращому міжнародному досвіду. Велике досягнення, що в освітніх центрах тепер працюють психологи.
Я хочу підкреслити, що для нас вкрай важливим було під час переходу Школи з громадської організації у статус державної установи, збереження цінностей, що записані навіть у постанові Кабміну. Перша з них – карапузо-орієнтованість! У постанові Уряду це переформулювали в “дитино-орієнтований підхід”, але цінність організації залишилася завдяки державному експерту Міністерства освіти Олександру Сичу. Саме він адаптував лексику нашого проєкту під нормативні та юридичні документи. Олександр Сич батько чотирьох дітей, він дуже симпатизував “Школі Супергероїв”.
Історії дітей які пройшли через наші освітні центри – безцінні!
Перші дві “Школи Супергероїв” відкрилися за франшизою в міській та обласній дитячих лікарнях Житомира восени 2019 року. І завдяки їхній успішності, освітні центри швидко зʼявилися у Дніпрі, Херсоні та Харкові. А вже у жовтні 2021 року Уряд своєю постановою створив державну установу “Школа Супергероїв”, діяльність якої фінансується з державного бюджету. У державних реєстрах нова установа була зареєстрована за три дні до повномасштабного вторгнення росії в Україну. Але проєкт не лишився на паперах, команда “Школи Супергероїв” не тільки швидко адаптувалася до умов воєнного часу, а й продовжила роботу над створенням нових освітніх центрів і опрацьовує відкриття напряму дошкільної освіти у лікарнях. Ось так у 2013 році історія маленької дівчинки Ліні з клініки “Охматдит” запустила проєкт, який почав реформувати систему освіти у лікарнях
У нас коли виписувалася дівчинка Поліна, вона плакала, бо не хотіла повертатися до звичайної школи.
“Мене і команду в будь-які складні моменти нашого шляху завжди підтримували історії наших випускників, для яких тривале перебування в лікарні не перетворилося на час втрачених можливостей, – каже Євгенія Смірнова, – Завдяки “Школі Супергероїв” вони отримали необхідні знання, які стали корисними для них не тільки в подальшому навчанні, а й в житті. Бо все, що з нами відбувається перетворюється в досвід! У нас коли виписувалася дівчинка Поліна, вона плакала, бо не хотіла повертатися до звичайної школи. На Новий рік вона мені надіслала розгорнуте повідомлення про те, наскільки на неї вплинула “Школа Супергероїв” і як їй це допомогло в подоланні онкологічного захворювання. Історії дітей які пройшли через наші освітні центри – безцінні! І саме вони були джерелом нашої енергії та незламності у досягненні мети. Вісім років ми існували без державної підтримки завдяки людям, які одразу повірили в наш проєкт. Якби не фінансування Трансатлантичним Медичним Фондом освітніх проєктів “Школи Супергероїв”, то нам було б вкрай важко триматися на високому рівні.
Школа Супергероїв отримала державну реєстрацію в єдиному реєстрі 21 лютого 2022 року, а через три дні розпочалося повномасштабне вторгнення росії в Україну. Наша мрія здійснилася і почалася велика війна
Після першого шоку, наша команда потужно запустила всі організаційні процеси, щоб школи не зупинили свою роботу під час війни, а ще й ми взяли на себе функцію реабілітаційних центрів.
Якщо прокрутити плівку на десять років назад, коли ми тільки починали свою волонтерську діяльність, то я б хотіла ще раз пройти цей шлях, бо це до біса цікаво. Усе з чим ми стикалися викликало у нас непідробний інтерес, “а що це і як це зробити?”. Всі роки побудови “Школи Супергероїв” на виклики, з якими ми стикалися, ми відповідали діями. Бери, роби, не втомлюйся!”
За матеріалами наданими очільницею “Школи супергероїв” Євгенії Смірнової.