Даний матеріал присвячюється моїй колезі та просто гарній людині, математику Оксані
Ант’є та мантиса числа – теми в шкільному курсі математики не розглядаються. В деяких школах з математичним нахилом можуть датись на факультативних заняттях. Хоча задачі на ці теми були на всеукраїнських математичних олімпіадах. Сьогодні поговоримо про цілу частину числа.
Цілою частиною дійсного числа а (ант’є від а) називають найбільше ціле число, яке не перевищує даного
числа а. Позначається [a]. З означення цілої частини випливає, що [a] ≤ a, причому рівність виконується, якщо а ціле.
Наведемо декілька прикладів:
- [4,5]=4;
- [5,2]=5;
- [7]=7;
- [-0,25]=-1;
- [-8]=-8;
- [-8,1]=-9;
- [0]=0.
Розглянемо задачу з всеукраїнської математичної олімпіади 1996 року:
Знайти всі натуральні значення n, при яких вираз [n2/5] буде простим числом.
Пам’ятаємо, що якщо а – просте, то воно має лише два дільника: “1” та саме число а. Приклади простих чисел: 2; 3; 5; 7; 11; 13…
При діленні на 5 будь-яке натуральне n можна записати як
n=5k+p;
де k – частка, яка є натуральним числом, а p – остача. При діленні на 5 остачами можуть бути наступні числа 0(поділилось націло);1;2;3;4.
Зрозуміло, що [n]=k.
Піднесемо до квадрату n2=(5k+p)2=25k2+10kp+p2; (Використали формулу квадрат суми)
Поділимо вираз на 5:
n2/5=5k2+2kp+p2/5;
Розглядаємо випадки:
- p=0, тоді n=5k, n2/5=5k2; [n2/5]=5k2. Щоб воно було простим потрібно щоб k=1, а тому n=5. Вітаю перша відповідь є 5.
- p=1, n=5k+1; n2/5=5k2+2k+1/5; [n2/5]=[5k2+2k+1/5]= 5k2+2k=k(5k+2). Для того щоб k(5k+2) було простим – потрібно щоб k=1; тоді [n2/5]=1*7=7; n=5k+1=6; n=6. Це теж буде відповіддю.
- p=2, n=5k+2; n2/5=5k2+4k+4/5; [n2/5]=[5k2+4k+4/5]= 5k2+4k=k(5k+4) дане значення простим не буде при жодному k, навіть якщо k=1; то [n2/5]=1*9=9 яке не є простим; коли p=2 відповіді немає.
- p=3, n=5k+3; n2/5=5k2+6k+9/5; [n2/5]=[5k2+6k+9/5]= 5k2+6k+1=5(k+1)(k+1/5)=(k+1)(5k+1). В останньому кроці скористався розкладом квадратного тричлена на множники. (k+1)(5k+1) теж простим бути не може.
- p=4, n=5k+4; n2/5=5k2+8k+16/5; [n2/5]=[5k2+8k+16/5]= 5k2+8k+3=5(k+1)(k+3/5)=(k+1)(5k+3). (k+1)(5k+3) теж простим бути не може.
Останній випадок n<5; тоді k=0; n=5k+p=p; n=p.
Тобто n=0; 1; 2; 3; 4. Підставляємо ці значення [n2/5]:
n=0; [n2/5]=0 – не просте;
n=1; [12/5]=0 – не просте;
n=2; [22/5]=0 – не просте;
n=3; [32/5]=1 – не просте;
n=4; [42/5]=3 – просте. n=4 теж є відповіддю.
Відповідь: {4;5;6}.
Акцентую увагу на тому, що ми пройшлись оглядово, а сама тема цікава та велика.
Для індивідуальних онлайн-занять(та офлайн, Київ) записуйтесь +380681070419 (viber,telegram). Проведіть літо з користю!
титульне фото фотограф Євген Ткаченко
Отримуйте актуальні новини першими – підписуйтесь на наш Telegram
Читати по темі:
Євген Ткаченко: Шукаємо висоту дерева
Записуйтесь на заняття з математики з досвідченим репетитором за низькою ціною
Допоможемо Чернігівцю Олександру нагородити своїх заступників
Допоможемо чернігівцю Олександру
Євген Ткаченко: Про прибирання житла
Євген Ткаченко: Чому рулетку називають “колесом диявола”?
Євген Ткаченко: “Чи можна передбачити смерть?”
Піфагор: “Не бийте собаку. Це душа одного мого друга. Я впізнав її по голосу.“
Євген Ткаченко: Чи реально виграти в лотерею Джекпот?
Євген Ткаченко: Навіщо нам в житті відсотки?
Євген Ткаченко: Обкладаємо плиткою стіну кухні
Отримуйте актуальні новини першими – підписуйтесь на наш Telegram